6 kwietnia 2016

WODA - NAJLEPSZY PRZYJACIEL MŁODEGO SPORTOWCA

10:23

Share it Please
z pamiętnika dietetykaWyczerpujący trening, godziny spędzone w szkole, zabawa na dworze z przyjaciółmi - organizm domaga się właściwego nawodnienia. Jak prawidłowo uzupełnić utracone płyny, co pić, a czego unikać, w jakiej ilości? Odpowiedzi na te pytania, postaramy się rozwiać w dalszej części artykułu.

Co powinien pić młody sportowiec?

Wybór napojów jest obecnie ogromny i niejedną osobę może przyprawić o zawrót głowy, więc dobrze wiedzieć od początku, z jakimi produktami nie kończyć zakupów. Już na samym początku odstawmy kolorowe, gazowane  oranżady i inne napoje, które są pełne barwników i sztucznych aromatów. Nie sięgajmy również zbyt często po gotowe soki w kartonach czy butelkach, najlepiej wycisnąć je samodzielnie w domu, by mieć pewność, co w naszym napoju się znajduje. Zrezygnujmy również ze słodzonych, gorących napojów, takich jak np. herbata. Jeśli nie wyobrażamy sobie bez nich śniadania czy podwieczorku, to postarajmy się pić ją w gorzkiej odsłonie. Najkorzystniej jest sięgać po wodę mineralną, raczej niegazowaną, gdyż większa ilość wody nasyconej dwutlenkiem węgla może spowodować np. wzdęcia a w przypadku treningów dłuższych niż 60 min, w których nasz młody sportowiec bierze czynny udział, warto wprowadzić napoje izotoniczne, najlepiej domowe, tak by uniknąć w nich zbędnych barwników i innych dodatków, które są niewskazane.

Kiedy i w jakich ilościach?

Młody sportowiec nie powinien zapominać o nawadnianiu. Dobrym nawykiem powinno być posiadanie butelki lub bidonu, który możemy napełnić wodą i zabrać ze sobą, gdy wychodzi z domu, czy to do szkoły, czy na trening. W zależności od wieku i płci naszego, małego sportowca powinniśmy dostarczać ok. 1,2l płynów dziennie w przypadku dzieci od 4 do 8 lat; 1,6 l w przypadku dziewczynek w przedziale wiekowym od 9 do 13 lat. Chłopcy w tym wieku powinni wypić nieco więcej, czyli 1,8l. Młodzież w wieku od  14 do 18 lat powinna dostarczać 1,8l w przypadku dziewczyn, zaś nawet do 2,6l płynów w przypadku chłopców1.
Jak widać dzienna zalecana ilość płynów jest niemała, dlatego nasz mały sportowiec powinien nawadniać się w ciągu całego dnia, dlatego warto poinformować nauczycieli w szkole, o konieczność picia w trakcie zajęć. Poza tym ustalić z trenerem przerwy podczas treningów, tak by młodzi sportowcy śmiało mogli uzupełnić utracone wraz z wysiłkiem fizycznym płyny. Dobrą metodą sprawdzania ilości utraconych płynów jest metoda wagowa, przed treningiem oraz zaraz po nim i późniejsze uzupełnienie niedoborów.

Właściwe nawadnianie jest bardzo istotnym elementem diety młodego sportowca, gdyż ma ogromny wpływ na jego wytrzymałość i osiągane wyniki w sporcie. Skupiając się na diecie młodego sportowca nie należy o nim zapominać, a kilka informacji tu podanych, powinno nieco ułatwić dokonywanie właściwych wyborów.

1.Petrie H.J., Stover E .A., Horswill C.A.: Nutritional concerns for the child and adolescent competitor. Nutrition, 2004; 20 (7–8): 620–631

http://www.akademiareissa.pl/


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )