12 marca 2014

ZAPARCIA - JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?

14:49

Share it Please
Witajcie!

Mało kto potrafi powiedzieć o stolcu tyle, co lekarz czy dietetyk. Temat wypróżniania przywoływany jest w naszej branży non stop a to za sprawą m.in. tego, że zaburzony rytm wypróżnień jest sygnałem, że coś w pracy przewodu pokarmowego jest nie tak i należy rozpocząć diagnostykę w tym kierunku. Najczęściej zmiana diety jest wystarczająca, stąd dzisiejszy post :)

A:Rubin, Commons Wikimedia


Jednak warto już na samym początku wspomnieć, że większość osób źle rozumie sam termin 'zaparcie'. Dlatego najlepiej wyjść od źródła, czyli definicji : )

Zaparcie stolca diagnozuje się, gdy jest on oddawany rzadziej niż 3 razy w tygodniu lub zmianie ulega jego struktura (staje się twardy, zbity itp.). Jednak każdy przypadek zaleca się rozpatrywać indywidualnie.

                                                    Ogólne zalecenia diety:


1.Zwiększenie ilości błonnika w diecie

Błonnik to nic innego jak włókno roślinne, które znajdziemy w warzywach, owocach, pełnoziarnistych produktach zbożowych. Poniższa tabelka przedstawia kilkanaście produktów, które obfitują w dużą zawartość błonnika.


PRODUKT
ZAWARTOŚĆ BŁONNIKA [w gramach] na 100g  PRODUKTU
otręby owsiane
20
fasola biała (suche ziarna)
15
figi suszone
13
Śliwki suszone
9
chleb żytni razowy
8,4
pumpernikiel
7,7
rodzynki
6,5
kasza gryczana
5,9
marchew
3,6
kapusta biała/czerwona
2,5
kalafior
2,4
płatki owsiane
6,9
płatki żytnie
11,6
ryż brązowy
8,6



2.Utrzymanie spożycia płynów na właściwym poziomie

Dostarczanie właściwej ilości płynów decyduje o prawidłowym nawodnieniu organizmu (podaż powinna być nie mniejsza od 1,5l do nawet 2,5l u osób z zaparciami).

3.Zwiększenie spożycia produktów mlecznych fermentowanych

Warto wzbogacić swoją dietę w produkty mleczne fermentowane tj. jogurt naturalny, kefir, sery, maślankę.

4. Zwiększenie aktywności fizycznej

Brak ruchu osłabia mięśnie tłoczni brzusznej oraz zwiększa objętość jamy otrzewnowej, co wpływa na osłabienie ruchów perystaltycznych.

5. Ograniczenie spożycia węglowodanów prostych

Węglowodany proste są bardzo szybko przyswajane przez organizm człowieka, jednocześnie dając energię na krótko. Znajdziemy je  np. w: cukrze, słodyczach,  sokach owocowych, białym pieczywie, makaronie.

6. Ograniczenie spożycia tłuszczów w diecie

Również tych ukrytych znajdujących się naturalnie w produktach jak np. tłuste mięso.

7. Dodatkowo należy zastosować się do podstawowych zasad racjonalnego, zdrowego odżywiania tzn.:

-przyjmować pokarmy regularnie, co 3-4h
-zjadać 4-5 posiłków dziennie
-nie omijać posiłków, szczególnie śniadania
-jeść powoli, dokładnie przeżuwając pokarmy




PRODUKTY ZALECANE I NIEZALECANE:


                                                         
POLECANE
NIEPOLECANE
produkty bogatoresztkowe (bogate w błonnik)
unikanie produktów zapierających tj. szparagi, groch, fasola, orzechy
świeże i suszone owoce oraz świeże warzywa i soki
biały ryż, kleiki ryżowe
zwiększenie ilości płynów
kasza manna
mleczne produkty fermentowane
kakao, czekolada
kawa (przy zaparciu atonicznym)
białe pieczywo, pieczywo cukiernicze
grubo mielone siemię lniane
banany
bulion
produkty typu fast food
niełuskany ryż np. brązowy
inne słodycze np. cukierki

nadmierne spożycie jaj oraz produktów smażonych

napoje gazowane

cukier

__________________________________________________
PIŚMIENNICTWO:
M. Jarosz: Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, 2010

2 komentarze:

  1. A mogłabym prosić o rozwinięcie 5 punktu ogólnych zaleceń diety przy problemach z zaparciami, konkretnie - dlaczego należy ograniczyć spożycie węglowodanów prostych? Jak to się ma do funkcjonowania układu trawiennego (bo to, że są łatwo przyswajalne i dają energię na krótko, to wiadomo)?
    Dziękuję z góry :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)

      W tym punkcie chodzi o to, że produkty dostarczające dużych ilości węglowodanów prostych to często produkty oczyszczone, czyli z małą ilością błonnika (wyjątek stanowią tu oczywiście owoce, które obfitują w fruktozę, ale dostarczają sporo błonnika). Przy zaparciach zbyt duża podaż takich produktów po prostu nie wpłynie na poprawę tego stanu, dlatego zaleca się ich ograniczenie na rzecz produktów wysoko błonnikowych.

      Przez produkty oczyszczone rozumiem tutaj np. jasne pieczywo, słodycze, wypieki cukiernicze itd.

      Pozdrawiam,
      Beata

      Usuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )