25 lutego 2014

DIETA ŁATWO STRAWNA - ZASADY

07:56

Share it Please
Witajcie!

W ostatnim głosowaniu na Facebook'u Wasz wybór na ten tydzień padł na dietę łatwo strawną więc zaczynamy.

A:Malakwal City, Wikimedia Commons

Ten post będzie czymś w rodzaju karty dietetycznej z zaleceniami, które możecie wprowadzić w życie jeśli macie problemy z układem pokarmowym, Wasz przewód pokarmowy nie pracuje już tak jak powinien, ze względu na wiek lub po prostu nie chcecie obciążać chociażby żołądka czy wątroby.

Dieta łatwo strawna jest dość prostą w zastosowaniu modyfikacją żywienia podstawowego. Łatwo wprowadzić jej założenia w życie. Zresztą sami zobaczcie.

Czym jest dieta łatwo strawna?

Jest to sposób odżywiania, który zakłada włączenie do diety produktów, które nie obciążą nadmiernie przewodu pokarmowego.

Dlatego należy tutaj ograniczyć produkty bogate m.in. w błonnik. Nadmiar błonnika nie jest polecany  ze względu na możliwość wywoływania przykrych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, w postaci wzdęć i gazów.
W Praktycznym Podręczniku Dietetyki prof. Jarosza znajdziemy informację o ograniczeniu go do 24g/na dobę (norma dla osób dorosłych 20-40g/doba, często uśrednia się tę wartość do do 30g).

Przykładowe produkty bogate są w błonnik, które można spożywać w diecie łatwo strawnej:

-produkty zbożowe (drobno- i średniomielone), dojrzałe owoce, młode, delikatne warzywa.

Unikajmy zaś:

-warzyw mające właściwości wzdymające tj. brokuły, kalafior, kapusta, czosnek, cebula itp.
-pieczywa z dużą zawartością błonnika- chleb razowy, żytni, pumpernikiel, świeże pieczywo, grube kasze (kasza gryczana)


Kolejną grupą produktów, na którą należy uważać są potrawy smażone i tłuste. Mocno obciążają przewód pokarmowe i zwalniają mocno proces wydzielania soku żołądkowego. Do tej grupy należą nie tylko produkty, które ociekają widocznym tłuszczem, ale również takie, gdzie go nie widać jak np. tłuste produkty mleczne, tłuste gatunki mięs czy ryb itd. Poza tym wykluczamy z jadłospisu tłuszcz pochodzenia zwierzęcego tzn. smalec, słonina, łój, masło- dozwolone jest w małych ilościach.

W diecie łatwo strawnej należy również wystrzegać się produktów, które mogłyby drażnić przewód pokarmowy, czyli mocnych przypraw jak pieprz, sól, poza tym sosów opartych na occie, jak i samego octu :)

Technologia przyrządzania potraw:

Potrawy przyrządzane zgodnie z zasadami diety łatwo strawnej powinny być gotowane na parze, duszone lub pieczone w piekarniku, najlepiej w folii. Z doświadczenia wiem, że zawinięcie ryby bądź mięsa w folię i upieczenie ich jest dość szybkim sposobem na przygotowanie obiadu. Największym plusem tego sposobu dla mnie jest to, że całość przygotowuje się praktycznie sama : )

Poza tym potrawy można ucierać i miksować, po pierwsze żeby łatwo można je było zjeść, po drugie płynny pokarm szybciej opuści żołądek.

W diecie łatwo strawnej zalecane jest spożywanie małych objętościowo posiłków, za to dość często.

Jeśli chodzi o jakieś praktyczne rady dotyczące przygotowywania potraw, to mam dla Was kilka przykładów:

-ziemniaki puree- tradycyjnie robimy je z duża ilością masła i śmietanki, w diecie lekkostrawnej możecie je przygotować po prostu z mlekiem lub kefirem. Osobiście uważam, że takie z mlekiem mi nawet bardziej smakują :)

-zagęszczanie zup- jeśli robimy to jeszcze nadal za pomocą mąki to polecam spróbować dodać do zupy jakiś dodatek skrobiowy, który ją zagęści lub po prostu ją zmiksować na krem. Dzięki miksowaniu całych warzyw zupa naprawdę stanie się gęstsza a przy tym lżej strawna i mniej kaloryczna.

-zabielanie zup- tradycyjnie robimy to śmietaną, ja od bardzo długiego czasu już tego nie praktykuje. Przerzuciłam się na jogurt naturalny zwykły lub grecki light (pamiętajcie o sprawdzaniu składu, gdyż jogurt light również może mieć akceptowalne składniki : ))

-z racji, że smażenie jest zabronione, bardzo dobrym pomysłem jest pieczenie jedzenia w piekarniku, bez tłuszczu- w folii bądź pergaminie. Można również użyć do tego celu naczyń żaroodpornych.

Dieta łatwo strawna z ograniczeniem tłuszczu:

Ten rodzaj diety  nie różni się bardzo od tego, co napisałam Wam powyżej. Jedyną różnicą jest ograniczenie podaży tłuszczów do 45-50g/ dobę. Wyklucza się tu całkowicie tłuszcz pochodzenia zwierzęcego w postaci smalcu, słoniny, łoju itp. 

Tłuszcze, które spokojnie możecie używać w diecie to: oleje roślinne- słonecznikowy, oliwa z oliwek, olej sojowy oraz masło od czasu do czasu w małej ilości.

W przypadku stosowania się do tego ograniczenia należy mieć na uwadze witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, które dzięki takiej modyfikacji jadłospisu mogą się gorzej wchłaniać.

Warto byłoby również wspomnieć o diecie łatwo strawnej z ograniczeniem substancji działających pobudzająco na wydzielanie soku żołądkowego, ale nie chcę żeby ten post był za długi, dlatego jeśli macie ochotę to napiszcie, wtedy jutro dodam uzupełnienie : )

Pozdrawiam Was,
Beata




Źródło: Praktyczny podręcznik dietetyki” redaktor naukowy M. Jarosz. Wydawca: Instytut Żywności i Żywienia. (znajdziecie go również w internecie, na stronie Ministerstwa Zdrowia-klik)

Ps. Dzięki jednej z moich Czytelniczek, poprawiłam nazwę. Dieta łatwo strawna, nie lekkostrawna i nie łatwostrawna :) Dziękuję!

2 komentarze:

  1. Dobry i praktyczny wpis. Wiele osób potrafi schudnąć na takiej diecie, pomimo, że jedzenie pokarmów z jak najmniejszą ilością błonnika teoretycznie nie sprzyja utrzymaniu optymalnej wagi. Co do pieczenia potraw w piekarniku należy uważać, aby się nie przypiekły, ponieważ taka chrupiąca skórka w stanach chorobowych (np. wrzody)może drażnić ścianki układu pokarmowego.

    OdpowiedzUsuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )