5 lipca 2013

INDEKS GLIKEMICZNY - co to? po co? i jak go wykorzystać?

11:14

Share it Please
Witajcie!

Czasami zdarza mi się pisać o indeksie glikemicznym (IG) i tak samo często dostaje pytania o to, co to jest i jak go wykorzystać. Dlatego dzisiaj postanowiłam napisać kilka słów na ten temat.

Na podstawie "Żywienie w sporcie" Anita Bean

CZYM JEST INDEKS GLIKEMICZNY?

Indeks glikemiczny jest to wskaźnik związany z poziomem glukozy we krwi, z definicji określa się go jako średni, procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu, przez reprezentatywną statystycznie grupę ludzi, porcji produktu zawierającej 50 gramów przyswajalnych węglowodanów. Wzrost poziomu cukru we krwi w przypadku spożycia 50 gramów glukozy przyjęto jako podstawę skali (100%).
Definicja, definicją, ale co to oznacza w praktyce? 
Indeksu glikemicznego używa się w odniesieniu do węglowodanów, które mają zdolność do wywoływania znacznych skoków glukozy we krwi. To znaczy, że po przyjęciu różnych produktów węglowodanowych ich przyswajanie zachodzi w różny sposób. Wywołując tym samym utrzymanie stałego stężenia glukozy we krwi lub jego szybki wzrost, co jest zjawiskiem niekorzystnym.

CZY WARTO ZAWRACAĆ SOBIE GŁOWĘ IG?

Według mnie warto. Jest to bardzo przydatny wskaźnik dla diabetyków oraz osób odchudzających się. Wybierając produkty charakteryzujące się niskim IG poziom glukozy we krwi narażony jest jedynie na niskie wahania, co w praktyce oznacza brak wystąpienia np. napadów wilczego głodu i hipoglikemii.
Wybierając produkty z grupy wysokiego indeksu glikemicznego poziom glukozy we krwi szybko rośnie i równie szybko spada, nawet poniżej wyjściowego poziomu. Co w praktyce oznacza hipoglikemię (czyli spadek glukozy we krwi) i wszystkie nieprzyjemne objawy z tym związane tj. osłabienie, brak koncentracji, pocenie się, dezorientację, lęk itp. W tym momencie narażamy organizm również na wystąpienie napadów wilczego głodu, co przy odchudzaniu jest zjawiskiem niepożądanym i nie pozwala na zapanowanie nad głodem a co za tym idzie, również trzymaniem diety.

SKĄD WIADOMO JAKI IG MA DANY PRODUKT?

My, konsumenci mamy ułatwione zadanie, bo kierujemy się już przygotowanymi tabelami produktowymi. Jest ich wiele w internecie, ja wkleiłam Wam tylko przykładowe produkty, ale tak naprawdę znany jest indeks wszystkich najczęściej spożywanych produktów węglowodanowych.

JAK KORZYSTAĆ Z TABEL?


W tabeli podane są produkty a obok nich indeks glikemiczny (IG). Wszystkie produkty, które maja IG:
-mniejsze niż 55 określane są mianem produktów o niskim IG
-56-69 są to produkty o średnim IG
-a produkty powyżej 70 to już te o wysokim IG.

Kierując się IG (osoby odchudzające się, diabetycy) powinni wybierać najczęściej produkty o niskim indeksie, rzadziej o średnim a unikać tych z wysokim.

* jeśli chodzi o tabele, to można znaleźć w nich sporo rozbieżności, w niektórych np. banany określane są jako produkty o niskim indeksie (jak w przypadku A.Bean) lub o średnim jak w tabelach z dietą Montignaca, która bazuje na IG. Wszystko zależy od produktu, im bardziej dojrzały lub rozgotowany produkt, tym ma wyższy IG. 

Kierujecie się IG na co dzień?

Jeśli macie jakieś pytania związane z IG lub inne, to śmiało zadawajcie je w komentarzach : )

Pozdrawiam Was,
Beata

3 komentarze:

  1. dla mnie indeks jest bardzo dobrym "wynalazkiem". Jako diabetyk zwracam na to uwagę. Moim zdaniem wielkim plusem diety opartej na indeksie jest fakt, ze to nie jest monotonną dietą. Oczywiście trzeba wziąśc na poprawkę np. wspomniane banany, które wykazują niski poziom ,ale są bardzo energetyczne. Podobnie jest z czekoladą,ale wiadomo, tutaj już w grę wchodzi zdrowe podejście do tematu ;).

    OdpowiedzUsuń
  2. to super sprawa, bez wiekszego trudu schudlam 5 kg i pozbylam sie laknienia zwlaszcza na slodkie

    OdpowiedzUsuń
  3. Oprócz zagadnienia indeksu glikemicznego spotkałam się też z określeniem "ładunek glikemiczny". Ale tak naprawdę nie wiem, co to takiego...

    OdpowiedzUsuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )