5 maja 2013

ODPOWIEDZI NA WASZE PYTANIA

15:00

Share it Please
Witajcie!

Jakiś czas temu dałam Wam możliwość zadania mi pytań o tematyce żywieniowej, dziś pierwsza tura odpowiedzi : )
Zapraszam!


Pierwsze pytanie zadała mi Wioleta: czy faktycznie łączenie mozzarelli z pomidorem jest niezdrowe?

Wszystko oczywiście zależy, jak w większości przypadków od ilości i częstotliwości takiego spożycia. Mawia się, że połączenie pomidorów z białym serem niekorzystnie wpływa na stawy ze względu na obecność kwasów w pomidorze np. szczawiowego, który sprzyja powstawaniu kamicy nerkowej. Jednak należy zauważyć, że w pomidorach jest go naprawdę mało w porównaniu ze szpinakiem czy rabarbarem, więc nie stanowi to poważnego ryzyka.

Jeśli już mowa o połączeniach niektórych  produktów, to warto wymienić jeszcze kilka przykładów:

-pomidor z ogórkiem: wiele osób wie, że nie powinno się ich łączyć, ale tak naprawdę nie wie dlaczego. Wszystko ze względu na wytwarzający się z ogórków ( i nie tylko, tyczy się to również innych warzyw z rodziny dyniowatych, np. cukinii)  enzym (askorbinaza), który rozkłada witaminę C zawartą w pomidorze. Czy można jakoś przeciwdziałać rozkładowi witaminy C? Należy obniżyć pH naszej potrawy poprzez zakwaszenie, jednak wiele wskazuje na to, że nawet pokaźne skropienie sałatki cytryną nie spowoduje ochronienia w całości tej witaminy. Czy jest to dla nas groźne? Zupełnie nie, jeśli takie połączenie stosujemy raz na jakiś czas i nie w każdym posiłku.

-kwas szczawiowy zawarty w szpinaku: niewiele osób zdaje sobie sprawę, że można przeciwdziałać zjawisku, które następuje, gdy przygotowujemy szpinak czy buraki, a mianowicie kwas szczawiowy uniemożliwia wchłanianie wapnia z pożywienia, w niektórych przypadkach nawet prowadzi do zużycia zmagazynowanego już w naszym organizmie. Jak można temu przeciwdziałać?
Trzeba naszą potrawę zalkalizować dodając do niej mleko.

Takich wzajemnych interakcji jest naprawdę wiele, jeśli chcielibyście zapytać o jakąś konkretną, to możecie to zrobić w komentarzach.

Kolejne pytanie Wiolety: jaki jadłospis jest najskuteczniejszy "na rzeźbę"?

Myślę, że chcąc zbudować sobie masę mięśniową należy również pomyśleć o regularnych i dobrze dobranych ćwiczeniach. Z żywieniowego punktu widzenia w przypadku takich osób zwiększa się spożycie białka. Białko powinno pochodzić z chudych produktów np. chudy drób, rzadziej wołowina, ale też się ją jada, chudy nabiał, ryby np. łosoś, jaja. Z tłuszczy wykluczamy te pochodzenia zwierzęcego jak masło, smalec. Zależy nam na tłuszczach nienasyconych: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, orzechy, pestki, ziarna. Węglowodany:  płatki owsiane, brązowy/biały ryż, świeże i suszone owoce.


Trzecie pytanie należy do Magdaleny: czy można obciążyć nerki pijąc za dużo wody wciągu dnia? np.5 litrów dziennie?

Każdy wie, że człowiek w większości składa się z wody, która jest niezbędna do zajścia większości procesów w naszym organizmie. Dobre nawodnienie jest kluczem do zachowania ładnej cery, uniknięcia cellulitu, właściwego oczyszczenia organizmu.
Ale czy potrzebne jest jej, aż tyle?

Myślę, że spożywanie dziennie 5 litrów wody na pewno nie wpłynie korzystniej na nasze ciało, wystarczą w zupełności 2 litry ( w niektórych przypadkach: wzmożony wysiłek, upały biegunka itp.) można te ilość zwiększyć. Normalnie nie widzę takiej potrzeby. Należy pamiętać, że wciągu dnia wypijamy również inne płyny, jemy zupy, owoce i warzywa, które również sprzyjają nawodnieniu.
Odpowiadając na to pytanie trafiłam na ciekawy artykuł o uzależnieniu od picia wody, jeśli jesteście ciekawi, co to aquaholizm, to kliknijcie w ten link.

Czwarte pytanie zadała mi Ania: najlepszy sposób na pozbycie się zatrzymanej wody w organizmie?

Woda zatrzymuje się w organizmie z różnych przyczyn, czasami ze względu na przyjmowane leki, czasami ze względu na choroby i inne przypadłości. Jak pozbyć się nadmiaru tej wody? Przede wszystkim paradoksalnie trzeba zwiększyć spożycie wody mineralnej oraz zminimalizować spożycie soli kuchennej, która doskonale zatrzymuje wodę w naszym organizmie.

Warto zrezygnować z przekąsek, które zawierają dużo soli już same w sobie: jak wędzone produkty, konserwy, marynowane produkty, fast foody, żółte sery itp.

Na koniec dzisiejszej serii kolejne pytanie od Ani: kiedy ćwiczyć (w odniesieniu do jedzenia)? Przed/po/ile po/ile przed?

Pora treningu w dużej mierze uzależniona jest od naszego planu dnia i preferencji. Niektóre źródła mówią, że warto ćwiczyć na czczo ze względu na większe spalanie tkanki tłuszczowej, ale nie każdy rano ma na to tyle siły po nocnym poście i nie dla każdego taki zabieg jest wskazany.
Myślę, że zdrowa przerwa pomiędzy posiłkiem a treningiem to min. 2 -3 godziny, aczkolwiek to wszystko zależy od organizmu i od tego, co zjedliśmy, w jakiej ilości i jak szybko te pożywienie opuści nasz żołądek.

W niektórych dyscyplinach sportowych jedzenie w trakcie ich uprawiania jest wskazane, jak np. bieganie długodystansowe, gdzie podczas długiego biegu musimy szybko dostarczyć energii organizmowi, by mógł dalej biec. W takim przypadku dostarcza się skondensowanej dawki węglowodanów, które organizm szybko przyswoi i spożytkuje.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, to śmiało. Już teraz zapraszam Was na kolejną porcję pytań, która pojawi się już niedługo.

Pozdrawiam Was,
Beata

5 komentarze:

  1. Czy po ćwiczeniach ( chcąc rzucić parę kilo) powinno się jeść czy nie?
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem zdania, że po ćwiczeniach powinniśmy dostarczyć organizmowi pokarmów, dzięki którym się zregeneruje. Jedynie w momencie, gdy nasz wysiłek był bardzo krótki, mało intensywny, to wtedy możemy poczekać do kolejnego planowanego posiłku.

      Usuń
  2. Czy polecieć jakiś sposób na ODTRUWANIE organizmu?

    OdpowiedzUsuń
  3. co myślisz o tzw " głodówkach oczyszczających"? ja nie stosowałam i nie zamierzam bo wydaje mi się to bardzo nie zdrowe, ale co jakiś czas natrafiam na osoby które głodzą się jeden, dwa, trzy dni by odczyścić organizm.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zrobić zdrowe dressingi do sałatek?

    OdpowiedzUsuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )