12 kwietnia 2013

CZYM MOŻNA ZASTĄPIĆ CUKIER?

09:02

Share it Please
Witajcie!

Dziś mam dla Was post o zamiennikach cukru, nie o wszystkich, ale o tych, które najczęściej polecam. Jeśli interesuje Was ten temat, to zapraszam!





Obecnie na prowadzenie, przynajmniej moim zdaniem wysuwa się stewia. Jest rozpoznawalna już przez większość osób, a szczególnie przez wszystkie odchudzające się osoby.
Stewia to nic innego jak roślina, której liście są 15-60 razy słodsze od sacharozy, co oznacza, że możemy użyć jej znacznie mniej i uzyskać pożywienie o tym samym poziomie słodkości. 

Stewię możemy nabyć w większości sklepów z działami ze zdrową żywnością, jej cena zależy od pojemności i od producenta. Trzeba jednak uważać, przy jej zakupie i sprawdzać dokładnie etykietę, żeby nie naciąć się na produkty mieszane, gdzie producenci sprzedają w jednym opakowaniu stewię z aspartamem. 

Stewia nadaje się dla diabetyków, osób odchudzających się, nadciśnieniowców, dla chorych na fenyloketonurię oraz  nie powoduje próchnicy.
Stewia zawiera także witaminy (kwas foliowy, witamina C), składniki mineralne (wapń, potas, magnez, żelazo) oraz silne antyoksydanty (związki fenolowe).

Stewia może być używana do pieczenia ciast, ale w temperaturze do 200st. C, bo później ulega rozpadowi.

Kolejna moja propozycja to syrop z agawy

Jego smak zbliżony jest do miodu, (zresztą ma podobną konsystencję), ale jest od niego 3-krotnie słodszy i do tego ma niższy indeks glikemiczny.
Syrop z agawy składa się głównie z fruktozy i glukozy. Zależnie od źródeł, podaje się 92%-56% fruktozy i 20%-8% glukozy.
Używany jest także jako słodzik w zimnych napojach takich jak mrożona herbata, ponieważ posiada bardzo dobrą rozpuszczalność w wodzie.
Przy zakupie syropu z agawy należy czytać etykiety i sprawdzać w jaki sposób został wyprodukowany, jakimi metodami i czy nadal jest naturalnym produktem pochodzenia roślinnego.
Ponadto spożycie w dużej ilości syropu z agawy powoduje obciążenie organizmu ze względu na duże spożycie fruktozy i może prowadzić do zespołu złego jej wchłaniania.

Często polecam również miód jako naturalny antybiotyk. Nie będę się o nim rozpisywać, wklejam Wam tylko wcześniejszy post o tym jak rozpoznać zafałszowany miód

Na koniec chciałabym jeszcze wspomnieć o melasie karobowej. Jest to gęsty syrop karobowy o dużej zawartości żelaza, magnezu, wapnia, potasu, fosforu, z witaminami B1, B2, B3, oraz E.
Można jej używać jako zamiennik cukru, zarówno do dań na zimno jak i ciepło, do wypieków. 
Proszek z karobu to świetna alternatywa dla osób uczulonych na czekoladę i kakao, bo jest ich świetnym substytutem.

To wszystko na dzisiaj, a Wy macie inne swoje ulubione zamienniki?

Pozdrawiam Was,
Beata

14 komentarze:

  1. znalazłam w e-tesco coś takiego http://ezakupy.tesco.pl/pl-PL/ProductDetail/ProductDetail/2003120106989, Składniki: nośnik substancji słodzącej: maltodekstryna, substancja słodząca: stevia glikozydy. Czy to jest właśnie to:)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie jest to w 100% stewia, nośnikiem glikozydów stewiolowych jest w tym przypadku maltodekstryna i takie produkty znajdujemy często, z tego co się orientuję to chyba SteviaGold ma bez maltodekstryny, laktozy i innych substancji słodzących.

      Usuń
  2. Mam pytanie w sprawie stewi: w sklepie jest do kupienia jako puder-ale ma tam dodatek matodekstryny. Gdzie można kupić stewię bez dodatków?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Puder i tabletki często mają w składzie maltodekstrynę. Z tego, co się orientuję, to np. SteviaGold jest bez maltodekstryny, laktozy i innych substancji słodzących. Można zamówić ją również przez internet z ich strony:)

      Usuń
  3. A co myślisz na temat ksylitolu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy tak naprawdę od tego jaki produkt wybierzemy. Na rynku znajdziesz również ksylitol produkowany z kukurydzy pochodzenia chińskiego, modyfikowanej genetycznie. Tak poza tym, to ksylitol jest dobry dla diabetyków, ma działanie przeciwpróchnicze, co jest jego wielką zaletą. Ja niestety źle się czuję po ksylitolu, mam po nim wzdęcia.

      Usuń
  4. ja mam stewię firmy zielony listek,zakupioną w sklepie ekologicznym, a jej skład to: woda, gliceryna, glikozydy stewiolowe, kwas cytrynowy, sorbinian potasu. Czy to jest jeszcze zdrowe ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No najgorszy to jest ta substancja konserwująca... w naturalnej stewii nie powinno jej być.

      Usuń
  5. Wydaje mi sie ze miod to najlepsze rozwiazanie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Z tego co się orientuję, to w przypadku diabetyków oraz osób z zaleconą dietą o niskim indeksem glikemicznym miód jest raczej nie wskazany , ponieważ jego IG wynosi ok 60. Czy są może jakieś rodzaje miodów, które nie szkodzą diabetykom? Mam również prośbę, ponieważ ostatnio lekarz zalecił mi stosowanie diety z niskim indeksem glikemicznym, ale kompletnie nie wiem, czym mogę zastąpić najprostsze składniki dań , np ziemniaki, które są podstawą polskiego obiadu. Tu również pojawia się problem dotyczący np zagęszczania zup i sosów, czym można, skoro mąka pszenna jest niewskazana? No i nie powiem, największy problem jest z ciastami i innymi deserami, gdzie używana jest mąka pszenna.. Jeśli znasz jakieś proste sposoby na problemy diety z niskim IG i chciałabyś się nimi podzielić, byłabym Ci bardzo wdzięczna.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja w ogóle nie używam cukru, od czasu do czasu stosuję stevię w proszku, lub agavę, ale uważam ze najlepszym i najbardziej naturalnym zastępnikiem cukru jest miód. W zależności od rodzaju, miód ma wiele możliwości. Ja lubię gryczany, ponoć jeden z najzdrowszych. Podnosi walory smakowe wypieków. Odgrywa ważną rolę jako lek ochraniający i odtruwający wątrobę. W jego składzie znajdują się takie związki jak magnez, żelazo, fosfor, miedź, cynk, bor a także duże ilości witaminy C oraz B1, B2 i PP. Oczywiście, co kto lubi :) Acha, ja nie kupuję byle jakiego, nie wiadomo skąd. Kupuję sprawdzony z pasieki Tkaczuk, uważam że mają najlepsze miody. A, syrop karobowy też używałem, ale jak dla mnie ma bardzo intensywny - no karobowy - i troche dominujący smak.

    OdpowiedzUsuń
  8. Polecam naturalne zamienniki bezwartościowego cukru http://www.sposobnawszystko.pl/2014/01/czym-mozna-zastapic-cukier.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam.Jestem ciekawa jaka jest Twoja opinia na temat cukru trzcinowego?Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)

      Prawda jest taka, że cukier trzcinowy to nadal cukier tylko, że wytworzony z trzciny a nie z buraka. Jeśli zależy nam na niewielkiej wartości odżywczej tego produktu to lepiej wybierać cukry nierafinowane, bo zawierają wtedy więcej składników mineralnych, które nie zostały usunięte w procesie produkcyjnym.

      Pozdrawiam,
      Beata

      Usuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )