18 stycznia 2013

DIETETYCZNE PĄCZKI

16:16

Share it Please
dietetyczne a'la pączki
Witajcie!

Dzisiaj Tłusty Czwartek, więc zgodnie z panującym zwyczajem trzeba zjeść przynajmniej jednego pączka na szczęście ; ) Mimo, że jeden pączek nas nie utuczy, to już cały talerz na pewno! 

Dlatego podrzucamy Wam przepis na odchudzone a'la pączki, nie smażone na tłuszczu, a  równie smaczne.




Składniki na 10-12 pączków:

Na ciasto:
-mąka pszenna-ok. 2-2,5 szklanki
-mleko-szklanka
-drożdże świeże- 40g
-cukier- 1/2 szklanki
-masło/margaryna- łyżka

Nadzienie:

-dżem/ marmolada
-domowy budyń: (mąka pszenna- 2 łyżki, mąka ziemniaczana-łyżka, mleko-0,5l, cukier- 2 łyżki, olejek waniliowy-łyżeczka, żółtko jaja- 2 szt). Z całości mleka odlewamy ok. 3/4 kubka, resztę zagotowujemy z cukrem. W misce mieszamy ze sobą żółtka, obie mąki, olejek oraz mleko, masa nie powinna mieć grudek. Gdy mleko zacznie się unosić wlewamy masę budyniową i żwawo mieszamy. Odstawiamy do ostygnięcia.


Przygotowanie:

1.Drożdże rozpuszczamy w ciepłym mleku, dodając do nich łyżeczkę cukru. Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy rozczyn drożdżowy oraz resztę cukru. Wyrabiamy ciasto na jednolitą masę. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok.30min).

2. Po tym czasie, wyrabiamy ciasto raz jeszcze. Odstawiamy na 5min. Odrywamy z niego kawałki wielkości piłki ping-pongowej i rozpłaszczamy.





3. Na środek kładziemy łyżkę marmolady lub budyniu.


4. Składamy bokami do środka, tworząc kulkę. Kulka powinna być gładka, tak by nadzienie nie wyleciało ( u mnie w 3 egzemplarzach przesadziłam z ilością nadzienia lub niedostatecznie dobrze wyrobiłam kulkę i wyciekło :/).


5. Przygotowane kulki kładziemy na blachę, pozostawiamy na ok. 15 min do ponownego wyrośnięcia. Następnie pieczemy w temp. 180 st. C ok. 30 min. Na złoty kolor.



 Smacznego!

dietetyczne a'la pączki
dietetyczne a'la pączki



Oczywiście pączki można polukrować lub polać polewą czekoladową, ale to znacząco zwiększy ich kaloryczność, a tego chcieliśmy uniknąć. 

Pozdrawiamy Was,

18 komentarze:

  1. Beato, to doskonała propozycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Warto spróbować, bo są bardzo smaczne i można je modyfikować wg gustu ;)

      Usuń
  2. naprawdę fajny pomysł :) Strasznie nie lubię takich za tłustych pączków ;) świetna alternatywa dla smażenia w głębokim oleju :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł, pozwolę sobie z niego skorzystać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, świetny pomysł na pączki! :) Mam jednak pytanie, czy mąkę pszenną można zastąpić inną, na przykład żytnią? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można, choć ja pewnie zrobiłabym je w proporcji pół na pół, żeby nie wyszły zbyt ciężkie i twarde.

      Usuń
  5. Jeden taki paczek ile ma kalorii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podliczyłam wszystkie składniki (12 pączków z dżemem np. truskawkowym) i wyszło, że jeden pączek ma 219 kcal, B-4g Tł-2g Ww-45g. Może i to niedużo mniej niż tradycyjny, ale chodziło mi głównie o zmniejszenie zawartości tłuszczu, którą zredukowałam 5x w porównaniu do tradycyjnego wypieku.

      Usuń
  6. Czy można te pączki zrobić z mąki pełnoziarnistej?

    OdpowiedzUsuń
  7. a do czego mam dodać masło/margarynę? tzn w której fazie???

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja masło rozpuszczam i polewam nim już prawie gotowe ciasto, tak by zniwelować klejenie, a ograniczyć ilość użytej mąki :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Ciasto strasznie się klei do rąk. nie idzie uformować kulki. co robic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety w takim przypadku trzeba dosypać mąki lub dodać tłuszczu a na przyszłość można stopniowo dolewać płyny, żeby kontrolować jej ilość.

      Usuń
  9. Zrobiłam dzisiaj te paczki i rozeszły się w mgnieniu oka . Swietny przepis dziękuje:)

    OdpowiedzUsuń

Na naszym blogu mówimy sobie po imieniu : )